The Supreme Rabbinical Court recently sentenced a haredi man to five years in prison for refusing to give his wife a Gett (divorce document required for divorce by Jewish law).
Rabbinical judges Rabbi Elyahu Heishrik, Rabbi Aaron Katz and Rabbi Michael Amos upheld the wife’s request to force her husband’s hand by imprisonment.
The Court ruled a year ago that the husband must give a Gett in a extensive ruling in which the legal reasoning was spelled out. The husband was summoned to expedite a divorce but refused to give his wife the Gett.
Four months ago, the Court issued rulings for punitive measures including the revoking of the husband passport and freezing his assets. This was not enough to overcome the husband’s spitefulness, as he said “I will never give her a Gett. Even if she gives me all the money and the apartment she’ll never have a Gett from me.”
In the new ruling, the Rabbinical judges again spelled out their reasoning from precedents in Jewish and general law for issuing the 5-year prison sentence.
At the end of the ruling the judges sent a message to all “Gett refusers”: “Sending someone to jail is not easy and is considered a harsh action. We certainly did not sign this ruling lightly, we do it with a heavy heart. Imprisoning a man means not only taking away his physical freedom but also his mental and spiritual freedom. The Court has taken this very seriously into account.”
“However, the husband has not left the Court any choice, because set against the pain of imprisoning him is the tradition given down to the wise men of Israel, that obligates the Court to do everything to save the wife from her untenable situation. There is no doubt that such a woman is characterized as a prisoner already.
Extracting her from this situation certainly falls under the commandment of “redemption of captives”, and the obligation to fulfill this commandment falls squarely on the shoulders of the Court. The same Torah that mandates giving a Gett and prohibits baseless coercion of the husband, commands us to take action in cases where the woman is in such a state, and as soon as possible, even at the price of coercing the husband,” the judges added.
The ruling is summarized as follows:
1. By the authority vested in the Court by Jewish and Israeli law, the Court hereby orders the incarceration of the husband for 5 years, as long as he doesn’t give his wife a Gett.
2. The ruling will be suspended for 10 days in order to give the husband one last chance to hive his wife a Gett with no preconditions. In the event that he will continue to refuse the incarceration ruling will take effect automatically with no need for any further hearings or decisions.
“The Court calls on the husband to end this affair during the 10 days allocated for him to do so, and thus to go in the path of the Torah,” the ruling concluded.
בית הדין הרבני הגדול גזר לאחרונה מאסר של 5 שנים על סרבן גט חרדי בנוסף לשורה של הגבלות.
הדיינים הרב אליהו היישריק, הרב אהרון כץ והרב מיכאל עמוס קיבלו את בקשת האישה לאכיפת גט על הבעל בדרך של הטלת מאסר.
לפני כשנה קבע בית הדין כי הבעל חייב בגט לאחר פסק דין ארוך ומנומק שניתח את העילות ההלכתיות שהביאו למסקנה זו. הבעל הוזמן לסידור גט אך סירב ליתן גט לאשתו.
לפני ארבעה חודשים הטיל בית הדין צווי הגבלה על הבעל הכוללים שלילת דרכון, סגירת חשבונות בנק וכו’. אף על פי כן עמד הבעל במריו ואף אמר “אני לא אתן גט לעולם. גם אם היא תחזיר לי את הרכוש והדירה, התפילין והטלית גט היא לא תקבל”.
חברי בית הדין הרבני הגדול כתבו פסק דין ארוך ומנומק החובק את ההיסטוריה ההלכתית והאזרחית ובסופו של דבר גזרו על סרבן הגט 5 שנות מאסר.
בשולי פסק הדין שיגרו הדיינים מסר חד משמעי לכל סרבני הגט תחת הכותרת ‘בעת נעילת שער’ – “שליחת אדם למאסר בבית כלא אינה מן הדברים הקלים ונחשבת לפעולה חריגה וחריפה. אין ספק כי חתימה על פסק דין אינה יכולה להיעשות ב’יד קלה’ והיא נעשית אכן ב’יד כואבת’. מאסר אדם יש בו לא רק את שלילת חירותו הפיסית אלא מעבר לכך את חירותו הנפשית, דבר שיש בו רק כדי להכביד על בית הדין בטרם מתן החלטה כזו”.
אך כאשר הבעל אינו מותיר לבית הדין כל אפשרות אחרת שכן מול היד הכואבת של בית הדין בהטלת מאסר עומדת מנגד ההלכה המסורה לחכמי ישראל, המחייבת את בית הדין לעשות כל אשר לאל ידו לגאול אישה מעגינותה. אין ספק שהגדרתה של אישה זו הוא כ’שבויה’, שידיה כבולות בכבלי העיגון. גאולתה של אישה זו מבעלה היא מצוות ‘פדיון שבויים’ על כל המשתמע מכך ובית הדין הוא זה שעליו מוטלת חובה קדושה זו. אותה התורה וההלכה שקבעה לנו כלל מסירת גט ומונעת הטלת כפיה ללא בסיס על הבעל, היא אותה התורה שבמקרה שלפנינו לא זו בלבד שאינה מונעת – אלא אדרבה היא המחייבת אותנו להציל אישה עלובה זו בכל דרך שנוכל לפעול לפטור אותה בגט פיטורין מתחת יד בעלה, אם ברצון ואם תוך הטלת כפיה על הבעל ובהקדם”, הוסיפו הדיינים.
בסיכום פסק בית הדין “1. על פי הסמכות המוקנית לבית הדין בהלכה ועל פי דין תורה ועל פי חוק בתי הדין הרבניים בית הדין מוציא בזה צו מאסר נגד הבעל למשך 5 שנים, וזאת כל עוד לא יתן גט לאשתו. 2. צו המאסר יהיה מושהה למשך עשרה ימים כדי לאפשר לבעל אפשרות אחרונה ליתן גט לאשתו מרצונו וללא כל תנאי. במידה והבעל יתמיד בסירובו ולא יתן גט יופעל צו המאסר בתום עשרה ימים ללא כל צורך בדיון או בהחלטה נוספת”.
“בית הדין פונה אל הבעל לסיים פרשה עגומה זו במשך אותם עשרה ימים ולנצל את ‘גלגל ההצלה’ שניתן לו טרם יופעל המסר ובכך לפעול בדרכי התורה ש’דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום'”, נחתם הפסק.
A Rabbinical court in Israel on Thursday sentenced to five years in prison a man who for years has refused to give his wife a divorce.
The High Rabbinical Court in Jerusalem passed the sentence, which is one of the harshest meted out in recent years to an intransigent spouse, the news site NRG reported.
In Orthodox Judaism, a marriage cannot be undone unless the man consents to a get — the Hebrew word for divorce. Rabbinical courts — which in Israel function as family courts as part of the judiciary and have executive powers — cannot force a man to give his wife a get but they can impose harsh punishments on men the judges determine are unjustly withholding a get and turning their wives into what is known in Judaism as agunot, or “chained women.”
Orthodox rabbis will not allow a chained woman remarry. Any children born to an agunah out of wedlock will in turn be ineligible for an Orthodox Jewish wedding.
In recent years, the Israeli rabbinate has adopted a policy of stringent punishments against husbands who keep their wives chained, including publishing their names and other identifying details, including their place of work, with the stated goal of shaming them into unchaining their wives.
In the case discussed Thursday, “the husband leaves the court no other alternative” to jailing him, wrote the judicial panel comprising rabbis Eliyahu Haishreik, Aharon Katz and Michael Amos.
The jail sentence comes one year after the court determined the man, who is Haredi, must unchain his wife. After failing to comply, the court froze the man’s bank accounts and issued an injunction forbidding him from leaving Israel and ordering him to surrender his passport.
But the man, who was not named in the NRG report, persisted and vowed not to give his wife a get.
“I will never give her a get. Even if she gives me back the apartment and the property, my tefillin and prayer shawl, she will not receive a get,” he told the court.
The rabbinical court suspended the arrest warrant for 10 days in the hope that the husband will reconsider and unchain his wife – a scenario which would lead the court to scrap the punishment.
“Imprisoning a person is not easy and is in fact an extraordinary and harsh measure,” the judges wrote. “But the husband leaves the court no other alternative as outweighing the pain that the sentence involves is the halacha [Jewish law] given to the sages of Israel, which requires the court to do everything within its power to redeem a woman from her chains.”