In preparation for the upcoming visit of the Palestinian Authority’s (PA) Minister for Religious Affairs, Mahmoud al-Habash, to the Hebrew University of Jerusalem, researchers at Palestinian Media Watch have put together a number of quotes from the man.
During the event, which many have been demanding be canceled, al-Habash will take part in a panel along with MK Ofer Shelah (Yesh Atid).
At the beginning of the current wave of terror, the minister gave a sermon on official PA television, in which he said that Jews represent “evil,” “lies, ” and “Satans,” and that Israel is “Satan’s project.”
“The conflict taking place here in Palestine, between us and the criminal occupation and the criminal leadership is another expression of our past experiences, another expression of the historical conflict between truth and lies, between good and evil. Throughout history, there has been a conflict between good and evil. The good is represented by the prophets and their supporters, and the evil is represented by the ‘iblees’ [demons] – the Satans and their supporters. We are not making up something new here. This is a conflict between two entities, the good and the evil. A conflict between two projects: Allah’s project against Satan’s project, a project connected to Allah and Allah’s will – truth and goodness, and a project connected to oppression, Satanism, hostility, occupation and barbarity,” said the PA minister.
When speaking about the Land of Israel, he declared it is holy land that belongs to Islam, according to Muslim law, without the possibility of change or transferring to others. He said the meaning of this is that the Palestinians are prevented, by Islamic law, from accepting the existence of Israel regardless of its borders, and they are forbidden from giving up “Greater Palestine” – “not even a millimeter of it.” These comments match up with expressions by Hamas members who wrote in their charter that “The Islamic Resistance Movement believes that the land of Palestine is Islamic Waqf land for the generations of Muslims until Judgment Day. It is forbidden to neglect it or a part of it; it is forbidden to give it up or part of it.”
Among al-Habash’s quotes are also legitimizations for terrorists who murdered Israelis during the ongoing wave of terror. He called them “more dignified than us” and presented them as “shahids,” [martyrs] the highest term of praise in Islam. PMW added that, during a similar wave of terror in 2014, al-Habash explicitly said that the PA administration supports terror attacks.
PMW emphasizes that this expression of shahids is meaningful and critical in light of the Muslim attitude towards those who are so labeled. It is written in the Quran that “After prophecy and righteousness there is no status Allah has exalted more than Shahada [Martyrdom]” and “Say not of those who are slain in the way of God: ‘They are dead.’ Nay, they are living, though ye perceive [it] not.”
During his comments, al-Habash rejected accusations that the PA is guilty of incitement. “Some accuse us of inciting against others. What incitement? We are inciting? … If, when they say ‘inciting,’ they mean our insistence on maintaining our principles, and our appreciation and respect and gratitude towards those who are more dignified than we are, the shahids who fall in defense of Palestine – if this is what they call incitement – then I do not denounce these attitudes, I am not ashamed of them, I do not concede them and I do not retreat from them. Indeed – we cling to our right, our land, our holy ones, our Jerusalem, and our al-Aqsa… We adhere to our right to defend ourselves.”
לקראת ביקורו המתקרב של השר הפלשתיני לענייני דתות, מחמוד אל הבאש, באוניברסיטה העברית, מכנסים אנשי מכון ‘מבט לתקשורת הפלשתינית’ שורת ציטטות מהאיש, להיכרות, רגע לפני המפגש שכבר גורר קריאות לביטולו.
בכינוס המדובר שיתקיים ביום שלישי צפוי השר הפלשתיני המשמש גם יועצו של אבו מאזן לענייני דת להיפגש בפאנל שבו ישתתף גם חבר הכנסת עופר שלח (יש עתיד).
בתחילת גל הטרור הנוכחי קבע אל-הבאש בדרשה ששודרה בטלוויזיה הרשמית של הרש”פ כי היהודים מייצגים “רוע,” “שקר” ו”שטנים,” וכי ישראל היא “הפרויקט של השטן”.
“הסכסוך המתנהל כאן בפלסטין, ביננו לבין הכיבוש הפושע ולבין הנהגתו הפושעת, הוא ביטוי נוסף של הניסיונות שעברו עלינו, ביטוי נוסף של הסכסוך ההיסטורי בין האמת והשקר, בין הטוב לרע. במשך כל ההיסטוריה, היה סכסוך בין הטוב לרע. את הטוב מייצגים הנביאים ותומכיהם, ואת הרוע מייצגים ה’איבליסים’ – השטנים, ותומכיהם. איננו ממציאים כאן משהו חדש. זהו סכסוך בין שתי ישויות, הטוב והרע, סכסוך בין שני פרויקטים: הפרויקט של אללה נגד הפרויקט של השטן, פרויקט שקשור באללה, וברצונו של אללה – באמת ובטוב, ופרויקט הקשור לעושק, לשטניות, לאיבה, לכיבוש ולברבריות”, דברי השר הפלשתיני.
על ארץ ישראל קבע כי מדובר באדמת הקדש השייכת על פי החוק המוסלמי לאיסלאם מבלי יכולת לשנות זאת או להעביר את האדמה לידיים אחרות. לדבריו משמעות הדבר היא כי הפלשתינים מנועים, על פי החוק האסלאמי, מלקבל את קיומה של ישראל בכל גבולות שהם, ואסור להם לוותר על “פלסטין כולה” – “ולו מילמטר ממנה”. דברים אלה זהים להתבטאויות של אנשי החמאס שבאמנת ארגונם נכתב כי “תנועת ההתנגדות האסלאמית מאמינה שאדמת פלסטין היא אדמת ווקף אסלאמי [עבור] דורות של מוסלמים עד יום הדין. אסור להזניח אותה או חלק ממנה; או לוותר עליה או על חלק ממנה.
בין שאר הציטוטים של אל-הבאש גם לגיטימציה למחבלים שביצעו מעשי רצח של ישראלים במהלך גל הטרור הנוכחי. הוא הגדיר אותם כ”נכבדים יותר מאיתנו” והציג אותם בתור “שהידים”, הכבוד הגדול ביותר שמוסלמי יכול להגיע אליו. ב’מבט’ מוסיפים ומזכירים כי במהלך גל פיגועי טרור דומה לזה הנוכחי שאירע ב-2014, אל-הבאש אמר באופן מפורש שהנהגת הרש”פ תומכת במבצעי הפיגועים.
ב’מבט’ מדגישים כי ביטוי זה של ‘שהידים’ הוא ביטוי משמעותי וקריטי לנוכח היחס המוסלמי לזוכים בתיוג זה, כפי המובא מהקוראן: “אחרי הנבואה והצדיקות, אין דרגה נעלה אצל אללה יותר משהאדה (מוות למען אללה). ואל תחשוב כי הנהרגים בשם אללה מתים המה. לא, כי חיים הם, ואצל אללה פרנסתם”.
בדבריו התנער אל הבאש מהטחות אשמה על הרש”פ והנהגתה כמסיתה, “חלק מאשימים אותנו בהסתה נגד אחרים. איזו הסתה? אנו מסיתים? … אם כשהם אומרים ‘הסתה’ הם מתכוונים להתעקשות שלנו להיאחז בעקרונותינו, ואת ההערכה והכבוד וההוקרה שלנו כלפי אלה שהם נכבדים מאיתנו, השהידים שנופלים למען פלסטין – אם לזה הם קוראים הסתה – הרי שאיננו מתנערים מהעמדות האלה, איננו מתביישים בהן, איננו מוותרים עליהן ואיננו נסוגים מהן. אכן – אנו נאחזים בזכותנו, בארצנו, בקודשינו, בירושלים שלנו ובאל-אקצא שלנו… אנו דבקים בזכותנו להגן על עצמנו”.